Forord
Denne publikation er blevet til efter ønske fra dansklærerne på VUC Falster.
Det er tænkt som et arbejdsredskab på avu-niveau (9.-10. klasse), men har også fundet anvendelse i folkeskolen, på hf og andre gymnasiale ungdomsuddannelser.
Jeg håber, at både kursister og lærere vil få glæde af "Begreber i dansk". Jeg håber også, at selvstuderende vil have gavn af publikationen.
I denne 3. udgave af hæftet er lidt over halvdelen af leksikonets artikler omarbejdet eller nyskrevet af mig alene, idet min medforfatter og gode kollega, Jesper Lunde, afgik ved døden i 2004.
En pil (⇒) betyder, at det pågældende ord forklares andet sted i publikationen.
Ofte er et ord et link, der ved klik fører direkte til det sted, hvor ordet forklares.
De sproglige betegnelser er i overensstemmelse med Dansk Sprognævns anbefalede udtryk (Grammatisk talt, Dansk Sprognævns skrifter 24, 1996).
Der vil sikkert være nogle uheldige formuleringer, manglende begreber, dårlige eksempler og lignende i 3. omarbejdede udgave.
Forslag til forbedringer modtages med glæde. Skriv til dansksiderne.dk.
Analyse af episk tekst
Præsentation af teksten
- Titel
- Forfatter
- Genre
⇒ Hovedgenrer
⇒ Skema over genrer - Hvornår er teksten skrevet?
Tekstens indhold
- Resumé
⇒ Resumé - Tema: Hvilke problemer behandles?
⇒ Tema - Historisk tid: Hvornår foregår den?
⇒ Tid - Fortalt tid: Hvor lang tid strækker den sig over?
⇒ Tid
⇒ Komposition - Fiktionens rum: Hvor foregår det?
⇒ Sted
⇒ Miljø - Hoved- og bipersoner: Hvem er hvad? Hvordan er de?
⇒ Personkarakteristik
Tekstens form
- Komposition: Hvordan er teksten bygget op?
⇒ Komposition - Spændingskurve: Hvordan er tekstens spændingskurve?
⇒ Berettermodel
⇒ Klimaks - Synsvinkel: Hvor har fortælleren anbragt sig i forhold til det fortalte?
⇒ Synsvinkel - Fortælleren: Hvem er det, og hvor meget ved fortælleren?
⇒ Fortæller - Sproget: Hvordan er det? Er det varieret eller stereotypt?
⇒ Sprog - Hvordan er syntaksen (sætningsbygningen):? Er der korte, lange, enkle eller komplicerede sætninger?
- Hvordan er ordvalget?
⇒ Ordvalg - Hvordan er sprogets stil?
⇒ Stil - Hvordan gengives tale og tanker?
⇒ Gengivelse af tale og tanker - Hvilke stilistiske virkemidler bruges?
⇒ Billedsprog
⇒ Metafor - Hvordan er stemningen, og hvordan opnås denne stemning?
Forfatterens holdning
- Hvilken holdning er teksten udtryk for?
⇒ Holdning - Hvad vil forfatteren sige med teksten?: Hvilket formål har forfatteren med teksten?
⇒ Problemstilling
⇒ Budskab
⇒ Morale - Hvem har forfatteren tænkt på som modtager?
⇒ Kommunikation
⇒ Modtager
Perspektivering
- Hvad minder teksten dig om (oplevelser, erfaringer, andre tekster)?
- Hvordan er teksten i forhold til sin samtid?
⇒ Perspektivering
Vurdering
- Hvad mener du om tekstens indhold?
- Hvad mener du om tekstens form?
- Hvad mener du om forfatterens holdning og budskab?
Analyse af lyrisk tekst
Præsentation af teksten
- Titel
- Forfatter
- Genre
⇒ Hovedgenrer
⇒ Skema over genrer - Hvornår er teksten skrevet?
Digtets situation
- Hvad sker der i digtet?
- Hvordan er evt. handling bygget op?
- Hvad bliver der beskrevet?
- Hvor er synsvinklen lagt?
- Er der personer i digtet? Hvor mange? Hvordan er de?
- Hvor foregår det?
- Hvornår foregår det?
Virkemidler
- Hvordan ser digtet ud - rent grafisk?
- Er der strofer? Hvor mange? Hvor lange?
⇒ Strofe - Er der fast rytme og faste rim?
- Er der gentagelser? Er der omkvæd?
- Er der modsætninger?
- Er der ligheder?
- Er der billedsprog?
⇒ Billedsprog - Hvordan er ordvalget?
⇒ Ordvalg - Hvordan er sproget?
⇒ Sprog - Hvordan er sprogets stil?
⇒ Stil - Hvad betyder disse virkemidler?
Digtets tema
- Hvilke problemer behandles?
⇒ Tema - Hvad er erkendelsen i digtet?
Forfatterens holdning
- Hvilken holdning er digtet udtryk for?
⇒ Holdning - Hvad vil forfatteren sige med digtet?
Hvilket formål har forfatteren med digtet?
⇒ Problemstilling
⇒ Budskab
⇒ Morale - Hvem har forfatteren tænkt på som modtager?
⇒ Kommunikation
⇒ Modtager
Perspektivering
- Hvad minder digtet dig om (oplevelser, erfaringer, andre tekster)?
- Hvordan er digtet i forhold til sin samtid?
⇒ Perspektivering
Vurdering
- Hvad mener du om digtets indhold?
- Hvad mener du om digtets form?
- Hvad mener du om digterens holdning og budskab?
Analyse af sagprosa
Kommunikationssituationen
- Titel
- Hvem er tekstens afsender?
⇒ Afsender
⇒ Kommunikation - Hvilket medium er valgt?
⇒ Kommunikation - Hvornår er teksten skrevet?
- Hvornår er teksten offentliggjort?
- Hvor er teksten offentliggjort?
- Hvilken modtager henvender teksten sig til?
⇒ Modtager
⇒ Kommunikation - Afsender/modtager-forhold
⇒ Kommunikation - Genre
⇒ Sagprosa
⇒ Skema over genrer
Tekstens indhold
- Emne. Hvad handler teksten om?
- Hvilke sider af emnet behandles?
- Hvilke problemer behandles i teksten?
- Hvordan argumenteres der?
⇒ Argumentation
⇒ Argumenttyper
Tekstens form
- Hvordan ser teksten ud - rent grafisk?
- Er der illustrationer? Hvordan virker de sammen med teksten?
- Hvordan er tekstens opbygning? Følger afsnittene efter hinanden efter et bestemt princip?
- Er der en særlig synsvinkel?
⇒ Synsvinkel
Sproget
- Hvordan er det? Er det let eller svært?
⇒ Sprog
⇒ Lix - Hvordan er syntaksen (sætningsbygningen)? Er der korte, lange, enkle eller komplicerede sætninger?
- Hvordan er ordvalget?
⇒ Ordvalg - Hvordan er sprogets stil?
⇒ Stil
⇒ Kancellistil - Hvilke stilistiske virkemidler bruges?
⇒ Billedsprog
Afsenderens holdning
- Hvilken holdning er teksten udtryk for?
⇒ Holdning - Hvad vil afsenderen sige med teksten?
Hvilket formål har forfatteren med digtet?
Perspektivering
- Hvad minder teksten dig om (oplevelser, erfaringer, andre tekster)?
- Hvordan er teksten i forhold til sin samtid?
⇒ Perspektivering
Vurdering
- Hvad mener du om tekstens indhold?
- Hvad mener du om tekstens form?
- Hvad mener du om afsenderens holdning?
Analyse af billede
Præsentation
- Genre
⇒ Billedgenrer - Eventuel titel
- Hvem er afsender og modtager?
⇒ Kommunikation
⇒ Afsender
⇒ Modtager - Hvilket medium er valgt til billedet?
⇒ Kommunikation - Hvornår er billedet lavet?
- Hvornår er billedet offentliggjort?
Indhold
- Hvad kan man se på billedet?
- Hvad forestiller det?
- Hvor foregår billedet (sted)?
- Hvornår foregår billedet (tid)?
- Hvordan er billedet komponeret?
- Hvilke ting dominerer på grund af størrelse og placering?
- Hvilke ting i billedet understreger en eventuel tekst?
Virkemidler
- Hvilken størrelse har billedet? Hvor stor betydning har billedet?
- Er billedet i farver eller sort/hvidt?
- Er der noget specielt ved billedet - farver, skygger, belysning, andet? Fremhæver lys og farver noget bestemt i billedet?
Kameravinkel:
- Fra hvilken vinkel bliver personerne/begivenheden beskrevet af fotografen/tegneren?
- Normal kamerastilling (som et skolefoto).
- Fugleperspektiv - skråt fra oven - neutralt overblik.
- Frøperspektiv - skråt fra jordhøjde op mod personerne. Giver kraft, styrke, måske uhygge.
- Hvordan er der opnået perspektivisk virkning?
- Størrelsesperspektiv - fjerne ting er små, nære ting er store.
- Detaljeperspektiv - fjerne ting mangler enkeltheder, nære ting er detaljerede.
- Linjeperspektiv - linjer, der kan trækkes i billedet, mødes i ét punkt.
- Hvordan er forholdet mellem forgrund, mellemgrund og baggrund?
Proportioner:
- Er der proportionsforskydning?
- Hvordan er billedets beskæring?
- Helhedsbillede - natur- eller bysceneri udfylder billedrammen og dominerer evt. personer.
- Helbillede - personer/motiv ses i sin helhed og udfylder billedrammen helt.
- Halvbillede - personen ses fra hoved til livet og udfylder billedrammen helt.
- Delbillede - billedrammen udfyldes af en ting eller et udsnit af en person fx ansigt eller hånd.
Symbolik:
- Er der symbolik i billedet? Er fx 'hvid' symbol på renhed, hjerte symbol på kærlighed?
Virkning:
- Hvad opnås der med disse virkemidler?
Eventuel tekst
- Er der en tekst til billedet?
- Hjælper billedteksten i billedlæsningen, eller fordrejer den det første indtryk af billedet?
- Måske er billedteksten overflødig, redundant?
- Hvilke sproglige virkemidler benytter teksten sig af?
⇒ Sprog, ⇒ Ordvalg, ⇒ Billedsprog
Budskab
- Hvilke værdier og holdninger afspejler billedet?
- Hvad har afsenderen ønsket at opnå med billedet?
- Hvilken målgruppe sigter afsenderen mod? Alder, køn, social placering, forudsætninger, holdninger, andet?
- Hvilken effekt ønsker afsenderen sandsynligvis, at billedet skal have på modtageren?
Vurdering
- Hvad mener du om billedets indhold, form og budskab?
- Hvad mener du om de værdier og holdninger, billedet afspejler?
Skema over genrer
Fiktion - Skønlitteratur
Epik | Drama | Lyrik |
---|---|---|
Roman: Dannelsesroman, kollektivroman, detektivroman, kærlighedsroman mv. | Komedie: Vaudeville, lystspil, farce | Lejlighedsdigtning: Morgensang, fædrelandssang, salme, festsang mv. |
Novelle: Kriminalnovelle, kærlighedsnovelle, ugebladsnovelle mv. | Tragedie | Digt: Kærlighedsdigt, naturdigt, tankedigt mv. |
Kunsteventyr | Revy | |
Folkedigtning: Folkeeventyr, sagn, saga, myte, legende mv. |
Ikke-fiktion - Sagprosa
Journalistik | Lovtekst | Fagtekst | Opinions-tekst | Reklame |
---|---|---|---|---|
Referat | Lov | Faglig artikel | Læserbrev | Fast reklame: Annonce, reklamebillede |
Feature | Cirkulære | Fagbog | Kronik | Levende reklame: Reklamefilm, tv-spot |
Reportage | Vedtægt | Lærebog | Klumme | |
Nyhedsartikel | Instruktion | Anmeldelse | ||
Baggrunds-artikel | Debatbog |
Eventyrgenren
Folkeeventyr | Kunsteventyr | |
---|---|---|
Oprindelse | Anonym, mundtligt overleveret fortælling | Navngiven forfatter |
Synsvinkel | Alvidende fortæller | Alvidende fortæller |
Opbygning | Enkel kronologisk handling. Én handling udløser automatisk den næste. Ofte et tredelt mønster, fx: hjemme - ude - hjemme. | Spring i tid. Flere sidestillede handlingsforløb, som beskrives med motiv og følelser. |
Personer | Flad persontegning. Den yngste er helten; ofte navnløs. Ofte personer med modsætninger: rig - fattig, god - ond, ung - gammel, klog - dum, stor - lille. | Rund persontegning. Personerne har følelser og karaktertræk. |
Sprog | Mange gentagelser, formelsprog. | Ofte varieret og raffineret (forfatterens eget sprog). |
Kendetegn | "Der var engang ..." (når som helst, hvor som helst) ... og de levede lykkeligt ... Overnaturlige elementer: heks, sværd, trold, nisse ... Talmagi: 3 brødre, 3 prøver ... | "Der var engang ..." |
Berettermodellen
Spændingskurvens dele
De enkelte dele af spændingskurven har hver sin funktion.
Anslag
Vækker tilhørerens interesse og anslår historiens hovedtema.
Præsentation
Her præsenteres personer, hændelser, tanker og følelser sat i forhold til hovedpersonen og hinanden. Her eller i begyndelsen af næste del finder identifikationen sted hos tilhøreren.
Uddybning
Konflikten får flere sider, bliver større og skarpere. Det ulmer i lunter, som senere vil antænde en eller flere bomber.
Point of no return
Historiens foreløbige kulmination. Her afsløres det fulde omfang af konflikten for tilhøreren. Psykologisk virker det sådan, at hun må høre slutningen. I modsat fald hopper hun af nu.
Konfliktoptrapning
Hovedpersonen møder stadig større modstand, og hjælperne viser deres yderste styrke. Hvordan skal det ende?
Klimaks
Historiens højdepunkt, hvor konflikten forløses, og tilhøreren ved, hvem der er taber og vinder.
Udtoning
Efter klimaks klinger historien hurtigt ud med en enkel eftersætning, så tilhøreren bliver bragt ned på jorden igen.
Aktantmodel
Når man skal forklare handlingsgangen og de kræfter, der er på spil i en tekst, kan man bruge aktantmodellen. Den er specielt udviklet til at analysere eventyr med, men kan også i nogle tilfælde bruges til andre skønlitterære tekster.
Forklaring til modellen
- Fortællingens hovedperson - den der handler - betegnes subjekt.
- For at handlingen kan komme i gang må subjektet have et ønske, et begær, vil gøre noget eller opnå noget. Genstanden for ønsket eller begæret kaldes objektet. Linjen fra subjekt til objekt kaldes begær-aksen.
- Den, der leverer objektet, kaldes giver, og den, der modtager objektet kaldes modtager. I eventyr er subjektet ofte modtager. Linjen fra giver til modtager kaldes kommunikations- eller transport-aksen.
- For at skabe spænding i historien må der være en konflikt-situation. Konflikten skabes i nederste linje - konflikt-aksen - hvor en hjælper- og modstander-funktion hhv. hjælper og prøver at forhindre subjektet i at få det eftertragtede objekt.
Hjælper og modstander behøver ikke at være konkrete personer i historien, men kan lige så godt være personernes egenskaber eller bestemte forhold.
Følgende eksempel viser, hvordan aktantmodellen forklarer handlingen, hvilke kræfter, der er på spil, og aktørernes roller i spillet.
Eventyret Klods-Hans af H. C. Andersen
- Klods-Hans er eventyrets hovedperson.
- Han ønsker at vinde prinsessen og det halve kongerige.
- Prinsessens far - kongen - er leverandør af 'varerne', og han vil give dem til den bedste bejler, som viser sig at være Klods-Hans.
- Der er nogen, der prøver at hindre Klods-Hans i at få sine ønsker opfyldt. Det er hans brødre og øvrige friere. Men heldigvis har Klods-Hans nogle egenskaber, der hjælper ham, nemlig at han er slagfærdighed, kvik, uimponeret og fantasifuld.