Herunder bringes forskellige læreres artikler om nogenlunde samme danskfaglige delemne.
Hensigten med at bringe flere artikler om samme emne er, at du selv kan vælge, hvilken af teksterne der efter din mening er mest anvendelig i den sammenhæng, du skal bruge den.
De fire hovedkategorier af genrer - af Kvalitets- og tilsynsstyrelsen (2015)
Genrekategoriernes kendetegn | |
---|---|
Den journalistiske genre / Informationsgenren: - En objektiv og skjult fortæller | Fiktionsgenren: - Spændingskurve |
Opinionsgenren: - Holdninger, der er i spil | Refleksions-genren / Den personlige genre: - Tager udgangspunkt i personlige oplevelser |
Skemaet herover er også udarbejdet af Charlotte Rytter. Både figur og skema er tidligere gengivet i dokumentet Prøver, Evaluering og Undervisning Dansk maj - juni 2012, Undervisningsministeriet, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. (Set i en pdf-fil d. 6. dec. 2015, som ikke længere er tilgængelig).
Fiktions- og ikke-fiktionsgenrer - af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (2018)
Fra Vejledning til folkeskolens prøver i faget dansk – 9. klasse, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, August 2018 foreslås det, at det er:
en god ide at anvende nedenstående oversigt som inspiration og rettesnor i valget af stof til danskundervisningen. Det skal dog understreges, at oversigten ikke er udtømmende, idet der hele tiden kommer nye genrekombinationer til. (s. 32).
Nedenstående genreinddeling i hovedkategorier og nedenstående genretabel, der tager udgangspunkt i en hovedinddeling i fiktion og ikke-fiktion, kan fint bruges i danskundervisningen i gymnasiale uddannelser. Materialet er dog også taget med her med det formål at minde om, hvilke faglige begreber om genrer elever i grundskolens ældste klasser er blevet præsenteret for, før de begynder på den gymnasiale uddannelse:
Fiktion | Ikke-fiktion | ||
---|---|---|---|
Ældre og nyere litteratur | Æstetiske tekster | Sagprosa | Multimodale tekster |
Roman | Spillefilm | Artikel Reportage Portrætartikel Avisleder Læserbrev Kronik Klumme Voxpop Annonce Fagbogsuddrag Essay Erindringer Faglig blog | Fast reklame Levende reklame Nyheds-udsendelse Journalistisk program Dokumentar-program TV-reportage Interview Tale Podcast Radiomontage Informations-udsendelse Sportsprogram Pressefoto Blog Hjemmeside Reality |
PS: Vejledning til folkeskolens prøver i faget dansk - 10. klasse, 2018 indeholder samme genreoversigt som for 9.kl.
I 2019 er der ændret lidt på genreinddelingen. Der opereres med følgende tre overordnede tekstkategorier:
Litteratur og andre æstetiske tekster
Den æstetiske tekst har til formål at give modtageren en oplevelse gennem en æstetisk behandling af et emne. Den æstetiske tekst kan fungere uafhængigt af en specifik kommunikationssituation, og kan opleves på tværs af tid og sted. Helt overordnet set er æstetiske tekster fiktionstekster. (...)
Eksempler er roman, digt, eventyr og novelle, (...) novellefilm, spillefilm, billedbog, et spillet teaterstykke, kunstbillede, musikvideo og computerspil.
Brugstekster
Brugsteksten har som formål at påvirke modtageren og skal opfylde en funktion i forhold til en bestemt kommunikationssituation og vil typisk været rettet mod en specifik intenderet målgruppe.
Et eksempel på en brugstekst er en reklame, en valgannonce, en festtale, en leder i en avis, satiriske blade og TV og debatindlæg, (...) reklamer, oplysningskampagner, satiretegninger, sociale medier og valgannoncer.
Fagtekster
Fagteksten har som formål at formidle tanker og sandfærdig viden om et emne. Fagteksten fremstår som en sammenhængende og lødig fremstilling af et fag eller en sag.
Eksempler på fagtekster: Artikel, reportage, portrætartikel, skrevne forfatterportrætter og faglig blog (...) dokumentarfilm, pressefoto, nyhedsudsendelse, filmiske forfatterportrætter og lyddokumentar.
Genrer
Genrer henviser til de konkrete former, tekster kan optræde i, fx kortfilmen, novellen, romanen, digtet osv. Den konkrete genre kan således karakteriseres ud fra brugen af fremstillingsformer, det medie den optræder i, den specifikke historiske kontekst og det, som synes at være tekstens overordnede formål: om teksten vil give perspektiver på egen eller andres livsverden, om den vil formidle viden om et emne, eller om den opfylder en funktion i en kommunikationssituation.
For både 9. og 10. klasse ser oversigten nu sådan ud:
Skønlitteratur og andre æstetiske tekster | Brugstekster og fagtekster |
---|---|
Roman Spillefilm | Avisleder Fast reklame Satiretegninger |
Kilde: Vejledning til folkeskolens prøver i faget dansk - 9. klasse (2019).
De vigtigste tekstgenrer - af Peter Holmboe (2014)
Peter Holmboe har udgivet bogen Flipped learning, 2014.
De litterære hovedgenrer - af Bettina Buch (2014)
Genreskema - af Ann-Kerstin Christensen (2014)
Glossary
- In medias res
In medias res betyder 'midt i tingene'. Udtrykket bruges i litterær sammenhæng om den indledning i fx en novelle eller roman, der er kendetegnet ved at starte midt i en handling, der tilsyneladende allerede er i fuld gang.
- Refleksion
Refleksion betyder 'overvejelse'