Boccacio: "Falken"
- Læs novellen Falken af Giovanni Boccaccio fra 1351.
- Gør rede for kompositionen.
- Hvad er det centrale afsnit i kompositionen, og hvilken rolle spiller de øvrige afsnit i forhold til det?
- Hvordan opnår Boccaccio fortælleteknisk, at der opstår spænding og intensitet (spændingsopbygning)?
- Hvad er den overordnede tematik?
- Er den Federigo og den Monna, der får hinanden lykkeligt til sidst, de samme, som vi møder i indledningen?
- Giv en karakteristik af novelle-genren med Falken som eksempel.
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen"
Spørgsmål til gruppearbejde
- Læs novellen Sildig Opvaagnen fra 1828 af St.St. Blicher.
- Gør rede for kompositionen og prøv med jeres egne ord at redegøre for det faktiske handlingsforløb fra præstens ungdom frem til fortælletidspunktet
- Hvilken rolle spiller den mystificerende brug af bogstaver for navne på personer og steder? Og hvordan udnytter fortælleren denne teknik?
- Prøv at se nærmere på personerne, de tre par.
- a. Hvordan karakteriserer fortælleren dem i afsnittet der begynder " Vi tre Mænd havde uimodsigeligt de tre smukkeste og bedste Koner i R*" samt det følgende afsnit (+ i resten af historien)?
- b. Bemærk at han foretager en skelnen mellem faktiske par-kombinationer og så ideelle kombinationer. Hvad er meningen hermed? Dvs. hvilken romantisk logik parres de efter?
- c. Og hvem parrer han sig selv med?
- d. Hvad ligger der i det?
- Fortælleren, præsten, er ved en tilfældighed? vidne til det fatale ægteskabsbrud (Maskeballet). Hvordan forklarer han selv, at han bliver vidne?
- Læs Jomfru L's breve til sin elsker.
- a. Hvordan kommer hun indirekte til at beskrive sig selv?
- b. Og hvordan stemmer denne beskrivelse overens med fortællerens, præstens, beskrivelse og dom over hende?
- c. Kan vi tage hans ord for gode varer?
- Romantikken og Biedermeierkulturen har som sine kerneværdier ægteskabet og familielivet.
- Hvordan står det til med disse værdier indenfor novellens Danmarksbillede?
H.C. Andersen: "Klokken"
- Læs fortællingen "Klokken" fra 1845 af H.C. Andersen.
- Gør kort rede for tekstens komposition.
- Gør rede for H.C. Andersens fortælleteknik og særlige sprog og stil.
- Teksten aftegner Romantikkens samfundsbillede. Prøv at karakteriser de forskellige typer og grupper ud fra deres forhold til 'Klokken'.
- Se i denne forbindelse særlig nøje på gruppen af konfirmander. Og følg etaperne i det udskillelsesforløb, der udspiller sig i eventyret.
- Karakteriser de to, der når frem ad forskellige veje. Hvorfor netop de to ifølge tekstens overordnede logik?
- Hvad er 'klokken'? Giv en sammenfattende tolkning af dette eventyr.
- Hvordan placeres teksten litteraturhistorisk, hvilken slags Romantik er der tale om?
Herman Bang: "Den sidste balkjole"
Læs Herman Bangs novelle "Den sidste balkjole" fra 1887.
Første afsnit:
- Hvordan åbnes novellen?
- Hvilke personer er til stede og hvad laver de?
- Hvordan er personerne placeret i rummet?
- Hvad taler de om?
- Med hvilken teknik formidler fortælleren disse oplysninger til læseren?
- Find én oplysning, hvor fortælleren gå "bag om ryggen" på sine personer!
Andet afsnit:
"Når foråret kom..."(...) og dagens stor spørgsmål var, om man vel kunne vente mange moreller i år. Så fik roserne knopper og de sprang ud og søstrene sad de lange eftermiddage i vinløvslysthuset ved gærdet.(...)
Sommeren gik helt. De sidste asters..."osv. Se også beskrivelsen af efterår og vinter.
- Hvad forstår vi ud fra den iterative beskrivelse af årstiderne og deres gøremål?.
- Beskriv novellens nutidsplan og sammenlign med dens fortidsplan.
- Hvor gamle er de to døtre på dette tidspunkt?
- Beskriv dramaet, som i al hemmelighed udspiller sig for den éne af pigerne i dette afsnit!
Tredje afsnit:
- Hvilken strategi lægger den lille familie nu?
- Hvorfor gør fortælleren så meget ud af at gengive moderens og søsterens ordvalg: "den lille"?
Fjerde afsnit:
- Fortæl, hvad der sker for Antonie i dette sidste afsnit. Hvad havde hun ventet? Og hvad skete i virkeligheden?
- Brug novellen som udgangspunkt for nogle overvejelser ang. kvindens stilling før og nu: Hvad fortæller novellen indirekte om kvindens mulighed for at gribe ind i sin egen skæbne?
God arbejdslyst!
Herman Bang: "Irene Holm"
- Læs novellen "Irene Holm" af Herman Bang fra 1890.
- Bemærk novellens indledning.
- Lav en sproglig analyse og gør rede for hvad der rent fortælleteknisk er specielt.
- Given karakteristik af Irene Holm, som Herman Bang skildrer hende.
- Hvorledes - og gennem hvilket ordvalg - kommer Bangs opfattelse af Irene Holm til udtryk?
- Hvad antyder slutningen af afsnit I?
- Hvad kan vi få ud af sætningen "Der var publikum" ?
- Hvorfor er det "La grande Neapolitaine" hun danser?
- Prøv på baggrund af Irene Holms møde med befolkningen på landet at opstille nogle grundmodsætninger mellem disse mennesker og Irene Holm - fx. med fokus på livserfaringer, forhold til natur etc.
- Karakteriser i forlængelse af punkt 3 Irene Holms forhold til den natur, hun møder på landet (bla. tyre og løbske heste). Hvad siger hendes reaktioner om hende selv?
- Med udgangspunkt i en drøftelse af Irene Holms fortid - herunder livet på balletskolen skal I forklare baggrunden for hendes aktuelle situation - sæt især fokus på tematikken kærlighed og seksualitet.
- Hvorfor går det galt, da Irene Holm danser?
- Hvilket perspektiv lægges der ned over novellen med den sidste linje?
- Hvilken holdning til livet bliver udtrykt gennem novellen.
H.C. Branner: "To Minutters Stilhed"
(Fra novellesamlingen af samme navn, 1944).
- Tekstens skrivestil?
- Fortællerforhold og synsvinkel?
- Hovedpersonens sindstilstand?
- Prøv at rekonstruere den underliggende historie der kun antydes i novellen.
- Kommentér erindringen om den unge Ragna.
- Kommentér slutningen.
- Hvordan er forholdet mellem form (den måde der skrives på) og indhold (det der fortælles) i novellen?
- Find teksteksempler der kan illustrere jeres iagttagelser.
- Vælg et kort tekststykke til oplæsning.
H.C. Branner: "Isaksen"
Oplæg til gruppe-arbejde
H.C.Branners Isaksen (opr. 1932/33). Novellen bliver til romanen Legetøj (1936).
KOMPOSITION:
- Indledning: - kontorpsykose, middelstor virksomhed
- Solsystem (social tyngdelov)
- Beskrivelse af magtforhold i firmaets solsystem
- Jeg-fortællerens rolle, hans underordnede
- Jeg-fortællerens fejltagelser
- Isaksens historie (som er en af fejltagelserne)
- generel, abstrakt og teoretisk (om det sociale magtforhold)
- konkret, en demonstration af teorien i praksis
SPØRGSMÅL
- Undersøg fortælleteknik.
- Hvilken type fortæller er der tale om?
- Hvilken tidslig afstand er der mellem fortællesituationen og det fortalte?
- Undersøg nøje indledningen! - Giv teksteksempler!
- Hvordan beskriver han den såkaldte kontorpsykose?
- Virksomheden sammenlignes med et solsystem. Gør rede for de forskellige positioner i dette system og dermed de ansattes indbyrdes forhold (tegn det evt.)!
- Hvilken særlig rolle spiller Feddersen?
- Hvordan beskrives arbejderne, der er under jeg-fortællerens område?
- Isaksens historie - en del af disse sociale magtforhold kan illustreres med historien om Isaksen
- Karakterisér Isaksen og hans forhold til sit arbejde - og sammenlign det med de andre arbejderes.
- Følg udviklingen i Isaksens historie/nedtur
- Hvilken rolle spiller jeg-fortælleren og Feddersen i forhold til Isaksen (og hans nedtur)?
- Prøv at se historien om Isaksen og magtkampene i firmaet i relation til mellemkrigstidens samfundsmæssige og politiske udvikling
Rolf Bagger: "Nabohuset"
- Komposition
- Gør kort rede for tekstens komposition
- Fortælleteknik
- Gør rede for hvilken type fortæller der er tale om i teksten - Og er det den samme hele vejen igennem (eksplicit/implicit)?
- Hvilken synsvinkel er der tale om?
- Hvilken fremstillingsform er der tale om? (panoramisk/scenisk, bagudsyn/medsyn)
- Hvordan er den tekstlige tid? (fortalt tid/fortælletid)
- Forløb og tematik
- Hvilket forløb udspiller sig? (personernes bevægelse mellem tekstens steder=
- Hvad er tekstens overordnede tema(er)?
- Fortolkning
- Hvordan læser I teksten? Er den realistisk? Og hvorfor ikke?
Led efter eksempler i teksten, der bryder den fornuftige realistiske overflade - undersøg her fx dyrenes reaktion på 'os' (tekstens 'vi'), fortællerens reaktion på rædslerne, hvordan kan dyrene være i live? etc... - Når teksten ikke skal læses realistisk, hvordan vil I så læse den? Prøv fx at betragte teksten som et udsagn om mennesket og verden i dag!
- Kort sagt: Kom med et bud på en tolkning!
Glossary
- Eksplicit
betyder 'direkte' eller 'åbenlyst' - i modsætning til implicit, der betyder 'indirekte' eller 'skjult, men underforstået'.
- Implicit
betyder 'indirekte' eller 'skjult, men underforstået' - i modsætning til eksplicit, der betyder 'direkte' eller 'åbenlyst'.
- La grande Neapolitaine
'La grande Neapolitaine' er måske betegnelsen for den vigtigste del af, den store finale i, i balletten, der gives titlen 'La Neapolitaine'. Denne ballet er opdigtet, men det kan være, at der her refereres til den virkelige balletforestilling Napoli af August Bournonville (1805-1879). Den havde premiere i 1842 og handlede om en ung italiensk pige, der blev forelsket i en simpel fisker, og som - efter at have gået gruelig meget igennem - endelig lykkedes med at få ham til ægtemand.