H.C. Andersen: "Skyggen"
Læs novellen "Skyggen" fra 1847 af H.C. Andersen (1805-1875).
Gruppearbejdsspørgsmål:
- Tekstens komposition, inddeling i grove træk
- Eventyrets sprog og stil
- Tematik, tekstens brug af modsætninger
- Den forløbsmæssige brug af disse modsætninger (fx udviklingen af forholdet mellem den lærde og skyggen)
- - Sæt eventyret i relation til Romantik og Romantisme
Undervisningsforløb: Det moderne gennembrud
Forløbsplan
Formål:
Forløbet giver i første omgang en introduktion til perioden via film, Brandes tale og litteraturhistorisk oversigtslæsning. Dernæst vendes blikket mod de forfattere, der sætter problemer under debat - både de, der så at sige ser problemerne udefra og ind og (Ibsen, Bang, Pontoppidan) de, der omvendt ser problemerne indefra og ud (Nexø og Aakjær). I løbet af forløbet bliver kursisterne således præsenteret bredt for det moderne gennembruds litteratur: fra skildringer af det borgerlige ægteskab som en institution til socialrealistiske skildringer af proletariatets levevilkår på landet. (I forløbet inddrages altså også det såkaldte folkelige gennembrud, men det er ikke et krav, at kursisterne kan adskille de to gennembrud). Forløbet afsluttes med en prøveeksamen i en eksemplarisk tekst fra perioden.
Modul | Formål | Indhold/Metode | Materialer/Lektie |
---|---|---|---|
1 | Introduktion til perioden (litteratur og kunst?) | 1. Film: 1800tallet på vrangen (40 min) - alle skriver noter til filmen undervejs 2. Diskussion af væsentligste pointer fra filmen - ud fra noter - laves som brainstorm 3. Lærergennemgang af perioden 4. Fra romantik til det moderne gennembrud - visualiseret via kunsten. Diskussion: Hvilken ændring er der sket? | 1800tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral Lektie: Ingen Billedmateriale: J.Th. Lundbye: Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup, 1847, H.A. Brendekilde: Udslidt, 1889 |
2 | Brandes og Det moderne gennembrud - "at sætte problemer under debat" | 1. Arbejdsspørgsmål til Indledning til Hovedstrømninger 2. Besvarelse af arb.spm. på klassen 3. Læs: Krydsfelt s. 38-41 - skriv derefter en tekst til 3.klasse, der på x linjer forklarer, hvad perioden handler om (formidling) | Lektie: Brandes, Af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur, (1871) i Falkenstjerne Krydsfelt s. 38-41, Det moderne gennembrud 1870-1890 |
3 | Ibsen og Det moderne gennembrud | 1. Walk'n'talk: Hvad handler Et dukkehjem om? 2. Kort opsamling - inkl. et blik på J.F. Willumsen "Ægteskab", 1886 3. Filmatisering af Et dukkehjem - 3.akt 4. Arbejdsspørgsmål til Et dukkehjem 5. Opsamling ELLER: 1. Introduktion til kønnenes (kvindens) forhold 2. Walk'n'talk - Samtale om, hvordan det netop gennemgåede kan ses ift. Ibsens "Et dukkehjem"? 3. Gruppearbejde m. udgangspunkt i lektie og det gennemgåede | Lektie: Ibsen: Af: Et dukkehjem, (3akt) s. 220-226 Billedmateriale: J.F. Willumsen: Ægteskab, 1886 Baggrundsmateriale: Efterskrift i Amalie Skrams "Lucie" |
4 | Skram og Det moderne gennembrud | 1. Læreroplæg om Skram og Constance Ring 2. Samtale om dagens lektie: • Hvad handler uddraget af Constance Ring om? • Hvordan spiller det moderne gennembruds mantra om at litteraturen skal sætte problemer under debat ind? • Hvorfor tror I, at Constance Ring bliver kaldt en skandaleroman? 3. Kreativ øvelse - vælg mellem:
| |
5 | Bang og Det moderne gennembrud - med udblik til impressionisme | 1. Arbejdsspørgsmål til novellen inkl. sammenligning med Bergs "Nordisk sommeraften" 2. Opsamling på spørgsmål 3. Læreroplæg: Bang og den impressionistiske stil (inkl. malerier) | Lektie: Herman Bang, Foran Alteret, 1880 NB: Om Bangs impressionisme i "Med tiden" |
5 | Pontoppidan og Det moderne gennembrud | 1. Intro til Pontoppidan og Fra Hytterne (LH/PO) 2. Arbejde med Ane-Mette 3. Læsning af anmeldelse af Fra Hytterne: http://www.henrikpontoppidan.dk/text/seclit/anmeldelser/fra_hytterne/jensen_c_e.html (NB: lang) 4. Opsamling på Pontoppidan | Lektie: Henrik Pontoppidan: Ane-Mette. |
6 | Aakjær og Jens Vejmand | 1. Intro til Aakjær og Jens Vejmand (Aakjær og Det folkelige gennembrud (inkl. Tyendeloven))) 2. Tip til at åbne et digt: Tid, sted, jeg, omgivelser - brug dette på Jens Vejmand - gennemgang af hver enkel strofe 3. Opgave til Jens Vejmand - individuel besvarelse af arb.spm. 4. Sammen to og to - besvar spørgsmålene 5. Jens Vejmand og melodien (stemning + social indignation) | Lektie: Jeppe Aakjær: Jens Vejmand, 1905 + skriv, hvad hver enkel strofe handler om Tyendeloven: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/tyendeloven-af-10-maj-1854/ § 15, stk. 2, § 23, 24, 25 |
7 | Nexø og Det moderne gennembrud | 1. Intro til Nexø og Pelle Erobreren 2. Journalistopgave til Pelle Erobreren 3. Diskussion: Hvordan indskriver Nexø sig i Det moderne gennembrud? | Lektie: Nexø: Af Pelle Erobreren, s. 311-315 i Falkenstjerne |
8 | Prøveeksamen | Prøveeksamen i Pontoppidans Hans og Trine | Ingen lektie - men hav alle jeres noter fra forløbet parat. I kommer op i én af de forfattere, vi allerede har arbejdet med |
Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de århundrede
Læs uddrag af Georg Brandes' forelæsning: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur, (1871).
Spørgsmål:
- HOVEDPROBLEM: DEN DANSKE REAKTION (forstået som reaktionær holdning)
- a. Hvad er problemet ved den danske litteratur efter Brandes' mening? Inddrag gerne andre steder i teksten
- DETALJERET PLAN FOR FORELÆSNINGERNE
- a. Prøv at skildre udviklingen (i overskriftsform) i de 6 litteraturgrupper fra det 18. århundredes begyndelse til 1840'erne.
- DEN DANSKE LITTERATURS HENDØEN + KRAV TIL EN MODERNE LITTERATUR
- a. Beskriv Brandes' dom over den danske litteratur.
- b. Hvilke krav stiller han til en tidssvarende litteratur? Inddrag gerne andre dele af teksten.
- KARAKTERISTIK AF DANSK LITTERATURS STILSTAND
- a. Undersøg Brandes' forklaring på den danske litteraturs stilstand med Oehlenschläger som eksempel.
- b. Hvad er Brandes konklusion?
- Find desuden eksempler på Brandes' retorik: rammende, flotte, provokerende etc. formuleringer!!!
Herman Bang: "Franz Pander"
Læs novellen "Franz Pander" fra 1885 af Herman Bang (1857-1912).
Alle grupper skal indledningsvist redegøre for tekstens komposition.
Gruppe 1: SOCIAL PLACERING OG PERSONLIG UDVIKLING
- Beskriv Franz Panders baggrund, miljø & gør rede for hans udvikling igennem novellen.
Gruppe 2: PSYKOLOGISK PORTRÆT
- Giv et psykologisk portræt af Franz Pander - overvej herunder hvorfor det går så galt for ham.
Gruppe 3: TEKSTENS 'GENNEMBRUDSKARAKTER'
- Gør rede for novellens samfundsbillede - beskriv herunder hvad der sker med de menneskelige relationer i den type klassesamfund, som Herman Bang skildrer.
Gruppe 4: IMPRESSIONISME
- Find karakteristiske impressionistiske træk i novellen - og overvej hvilken betydning de har i sammenhængen.
Alle 4 grupper skal efter timerne aflevere ca. 1 side med besvarelse af spørgsmålet.
Herman Bang: "Irene Holm"
Læs novellen "Irene Holm" fra 1890 af Herman Bang (1857-1912).
Arbejdsspørgsmål:
- Komposition: Novellen kan inddeles i tre hovedafsnit. Skriv stikord til de tre afsnit og gør rede for hvilken funktion tilbageblikkene til Irene Holms fortid har i novellen. Hvor lang tid strækker novellen og dens enkelte afsnit sig over?
- Karakteriser Bangs skrivemåde (stil). Hvad er det, der gør Bangs personer og miljøer så livagtige? Gør rede for de forskellige impressionistiske teknikker (jf. impressionisme-artikel) og giv udførlige eksempler.
- Lav en personkarakteristik af Irene Holm på grundlag af novellens oplysninger om hende, implicitte som eksplicitte (fx hendes baggrund, handlinger, udseende, angst m.m.)
- Giv en sammenfattende tolkning af novellen.
Glossary
- Eksplicit
betyder 'direkte' eller 'åbenlyst' - i modsætning til implicit, der betyder 'indirekte' eller 'skjult, men underforstået'.
- Implicit
betyder 'indirekte' eller 'skjult, men underforstået' - i modsætning til eksplicit, der betyder 'direkte' eller 'åbenlyst'.
- Indignation
betyder harme, fortørnelse, vrede eller forargelse - over dårlig opførsel, onde handlinger eller urimelig og uretfærdig behandling.