Skriveprocessen

Skriveprocessen og dens faser - af dansklærer på Køge Gymnasium

Når du skriver en stil i undervisningsperioden eller til skriftlig eksamen, kan du med fordel organisere din skriveproces i følgende fem faser: Idéfasen, indsamlingsfasen, organiseringsfasen, skrivefasen og redigeringsfasen.

Idéfasen

Vær omhyggelig med idéarbejdet. Det kan spare dig for megen tid og mange kvaler senere.

Der er to veje i idéfasen: du kan skrive dig i gang eller du kan starte med løse indfald:

Skriv dig i gang med hurtig skrivning. Den ene tanke fører den næste med sig. Byg videre på nøgleord i hurtigskrivningen.

Eller start med løse indfald. Hold dem fast: indfald fører til nye indfald. Arbejd systematisk med dine indfald.

Afprøv din ide: Spørg: Hvad vil jeg fortælle og hvorfor?

Indsamlingsfasen

Skriv de spørgsmål ned, du må have svar på for at skrive opgaven.

Find så svarene.

Kig dig om efter stof til indledning og afslutning

Vær indstillet på at du måske kun har brug for halvdelen af det du finder. Det er bedre at have for meget stof (noget at skære væk af) end for lidt stof.

Organiseringsfasen

Mærk dine notater af med farver, så du kan overskue dem uden at skulle læse dem igen.

Skær det uvæsentlige stof fra - også selvom du synes det er godt.

Lav dig en plan: en overordnet plan for hele opgaven og planer for de enkelte dele af opgaven.

Husk: en plan kan ændre sig! Den må aldrig blive en spændetrøje for skriveprocessen.

Spørg dig selv igen: Hvad vil jeg fortælle og hvorfor?

Skrivefasen

Brug fokuseret hurtigskrivning til at komme i gang.

Begynd der, hvor du har mest lyst til at skrive.

Vent med at rette og forbedre.

Skriv så meget du kan; så har du noget at smide væk af.

Vent med indledning og afslutning

Redigeringsfasen

Læs teksten højt. Den bedste måde at tjekke sin skrevne tekst på er ved at høre den.

Arbejd sammen. Det er svært at se problemerne i sin egen tekst.

Princip for redigering: start med indhold, derefter struktur - slut med sprog og korrekturlæsning.

Skriv indledningen og afslutning nu: de skal gribe fat i din læser og referere til ideen.

Korrekturlæsning: læs teksten bagfra.

P.S. Stavekontrol på tekstbehandling kan ikke fange alle stavefejl

3 tommelfingerregler

  1. Jo mere tid du bruger på arbejdet i de tidlige faser, jo mere tid sparer du sidenhen.
  2. Går du i stå, ligger problemet altid en tidligere fase.
  3. Arbejd sammen. Giv hinanden konstruktiv kritik. Det er svært at se problemerne i sin egen tekst.

Til toppen

dansksiderne.dk | ISBN 978-87-998642-0-1 | © Jørn Ingemann Knudsen (ansvarshavende redaktør) og forfatterne 2024 | Kontakt