Herman Bang: "Ved vejen"
Omfang: 6 lektioner.
Formål: Præsentation af Bangs forfatterskab og det moderne gennembrud samt træning i litterær analyse og gruppefremlæggelser
Indhold: Kendskab til en af det moderne gennembruds forfattere samt den litterære teknik impressionisme - især Bangs særlige udgave af denne.
Materiale: Herman Bang Ved Vejen + svensk litteraturleksikonartikel om impressionisme
Metode: Pararbejde, gruppearbejde, fremlæggelse
Evaluering: samlet opsamling i klassen afslutningsvist
TEKST: Svensk litteraturleksikon-artikel om impressionisme + Herman Bang: Ved Vejen
Arbejdsspørgsmål
Grupperne fremlægger for klassen fredag. Alle i gruppen skal sige noget. Nedenstående spørgsmål er blot forslag - find gerne på flere eller andre. Husk at finde teksteksempler som dokumentation for jeres iagttagelser.
ALLE GRUPPER BESVARER SPM. 6!
1. Romanens komposition:
- Lav et meget kortfattet resumé af Ved vejen med stikord til kapitlerne - bemærk årstiden.
- Hvor lang tid spænder romanen over? Hvordan hænger indholdet sammen med årstiderne?
- Romanen består af syv kapitler. Læs kort om dramaets opbygning i (Litteraturens Veje, artiklen "Drama" i leksikonet). Resumer dette (til klassen). Fordel de syv kapitler efter dramaets klassiske komposition. Hvorfor mon Bang har valgt denne komposition?
2. Den impressionistiske skrivemåde:
- Gør overordnet rede for hvordan romanen kan siges at være en typisk impressionistisk tekst.
- Prøv at finde gode og fyldige eksempler på typiske impressionistiske scener og vælg en eller to ud som I vil gennemgå for klassen. Påvis her brug af de forskellige impressionistiske teknikker.
- Hvilken effekt har denne teknik i forhold til romanens indhold og tematik? Hvad opnår Bang ved dette?
Brug jeres noter samt leksikonartiklen (fra Svenskt Litteraturleksikon) om den impressionistiske skrivemåde. I kan eventuelt også bruge leksikonartiklen om impressionisme i Litteraturens Veje.
3. Hovedpersonens historie
- Gør rede for Katinkas liv som det er forløbet ind til nu (barndom, ungdom og livet som voksen). Hvordan er hendes nutidige hverdagsliv? Og hvorfor er det blevet sådan?
- Find teksteksempler på Katinkas reaktion på sit miljø og på de mennesker hun færdes iblandt. Diskutér i den forbindelse hvordan hun på markedet forholder sig til de forskellige "tilbud" (dvs. livsholdninger og tilfredsstillelsesmuligheder) som hun er omgivet af.
- Hvilke personer knytter Katinka sig til og hvilke kvaliteter er de udstyret med?
- Hvorfor knytter Katinka sig til ting som f.eks. kotillonskortene (kotillon = bal, dans), sjalet, potteplanterne, klaveret brudesløret m.m. og hvad symboliserer de enkelte genstande?
- Hvorfor kan eller vil Katinka ikke skilles fra Bai? Find teksteksempler på hendes forestillinger om ægteskab, og overvej hvorfor hun i sin tid giftede sig med Bai.
4. Kærlighedsdramaet:
- Lav en oversigt over romanens centrale personer: Hvad er deres forhold til og erfaringer med kærlighed?
- Giv en karakteristik af forholdet mellem Katinka og Bai.
- Beskriv med eksempler fra teksten hvorledes Katinkas forhold til henholdsvis Bai og Huus ændrer sig undervejs. Forsøg at forklare hvorfor.
- Hvorfor ønsker Katinka sig mon Grundtvigs bryllupssalme "Det er så yndigt at følges ad" sunget ved sin begravelse?
5. Provinsliv og stille eksistenser:
- På hvilken er måde er Katinka en stille eksistens?
- Opregn flere eksempler på det Bang kaldte "stille eksistenser".
- Agnes Linde indtager en speciel stilling i romanen. Hun er fortællerens talerør (dvs. en person i fortællingen der fremfører vurderinger på fortællerens vegne). Hendes udsagn er derfor vigtige for fortolkningen af romanen. Hvordan ser Agnes på Katinkas skæbne? Og hvad er hendes vurdering af livet i stationsbyen?
- Genlæs fortællingens sidste scene. Hvordan skal den forstås?
- Hvorfor mon Bang gav fortællingen titlen Ved vejen?
6. Sammenfatning og Perspektivering:
- Hvad er ifølge jeres mening romanens centrale pointer/temaer?
- Vurder romanen dels i forhold til samtiden: Påvis forskellige træk i romanen, der er karakteristiske for Det Moderne Gennembrud. Dels i forhold til vores egen tid nu: Er Ved vejens problemstillinger stadig aktuelle? Hvordan?
Herman Bang: "Ved vejen"
Arbejdsspørgsmål
A) Romanens komposition:
Romanen består af syv kapitler. Læs kort om dramaets opbygning i (Litteraturens Veje, artiklen "Drama" i leksikonnet). Fordel de syv kapitler efter dramaets klassiske komposition. Hvorfor mon Bang har valgt denne komposition?
Her er et meget kortfattet resumé af Ved vejen (tilføj selv mere hvis du synes):
Føj selv årstiden til:
- Kap. 1: Årstid: Stationsmiljøet præsenteres. Huus' ankomst. Katinkas forhistorie
- Kap. 2: Årstid: De første møder mellem Huus og Katinka.
- Kap. 3: Årstid: Markedsturen.
- Kap. 4: Årstid: Lysthusscenen.
- Kap. 5: Årstid: Katinka rejser væk. Hus rejser væk. Katinka hoster.
- Kap. 6: Årstid: Katinka sygdom tager til. Katinka dør.
- Kap. 7: Årstid: Katinkas begravelse. Livet leves videre. Bai på farten igen.
- Hvor lang tid spænder romanen over? Hvordan hænger indholdet sammen med årstiderne?
B) Den impressionistiske skrivemåde:
- Genlæs jeres notater, de udleverede noter samt leksikonartiklen (fra Svenskt Litteraturleksikon) om den impressionistiske skrivemåde, og find derefter gode eksempler fra Ved vejen på Bangs impressionistiske skrivemåde: I kan eventuelt også bruge leksikonartiklen om impressionisme i Litteraturens Veje.
C) Hovedpersonens historie
- Gør rede for Katinkas liv som det er forløbet ind til nu (barndom, ungdom og livet som voksen). Hvordan er hendes nutidige hverdagsliv? og hvorfor er det blevet sådan?
- Find teksteksempler på Katinkas reaktion på sit miljø og på de mennesker hun færdes iblandt. Diskutér i den forbindelse hvordan hun på markedet forholder sig til de forskellige "tilbud" (dvs. livsholdninger og tilfredsstillelsesmuligheder) som hun er omgivet af.
- Hvilke personer knytter Katinka sig til og hvilke kvaliteter er de udstyret med?
- Hvorfor knytter Katinka sig til ting som f.eks. kotillonskortene (kotillon = bal, dans), sjalet, potteplanterne, klaveret brudesløret m.m. og hvad symboliserer de enkelte genstande?
- Hvorfor kan eller vil Katinka ikke skilles fra Bai? Find teksteksempler på hendes forestillinger om ægteskab, og overvej hvorfor hun i sin tid giftede sig med Bai.
D) Kærlighedsdramaet:
- Lav en oversigt over romanens centrale personer.
- Hvad er deres forhold til og erfaringer med kærlighed? (husk teksteksempler: (f.eks. Bais opførsel på markedsturen, Enkefru Abels døtres ture til København, Agnes Lindes samtaler om kærligheden med Katinka, Frk. Jensens historie, osv.))
- Giv en karakteristik af forholdet mellem Katinka og Bai.
- Beskriv med eksempler fra teksten hvorledes Katinkas forhold til henholdsvis Bai og Huus ændrer sig undervejs. Forsøg at forklare hvorfor.
- Hvordan forholder Katinka sig til de forskellige verscitater som indgår i fortællingen og hvorfor mon hun ønsker Grundtvigs bryllupssalme "Det er så yndigt at følges ad" sunget ved sin begravelse?
E) Provinsliv og stille eksistenser:
- Agnes Linde indtager en speciel stilling i romanen. Hun er fortællerens talerør (dvs. en person i fortællingen der fremfører vurderinger på fortællerens vegne). Hendes udsagn er derfor vigtige for fortolkningen af romanen. Hvordan ser Agnes på Katinkas skæbne? Og hvad er hendes vurdering af livet i stationsbyen?
- Opregn flere eksempler på det Bang kaldte "stille eksistenser".
- Genlæs fortællingens sidste scene. Hvordan skal den forstås?
- Hvorfor mon Bang gav fortællingen titlen "Ved vejen"?
F) Perspektivering:
- Vurder romanen dels i forhold til samtiden (Det moderne gennembrud, Georg Brandes og andre af de tekster vi har læst fra perioden), dels i forhold til vores egen tid nu. ER Ved vejens problemstillinger stadig aktuelle? Hvordan?
Glossary
- Eksistens
Eksistens betyder 'at være til'. Tekster, der har 'eksistens' som tema, handler om særligt væsentlige sider af menneskelivet, bl.a. om at finde svaret på spørgsmålet: Hvad er jeg til for? Hvad er meningen med livet?